Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam ouderplatform HAVOplus (Dhr. J.G. Steenhuis)
Plaats Groningen
Datum 4 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
kernouder ouderplatform HAVOplus

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Gedacht aan de meervoudige intelligenties van Gardner moet het accent niet op twee gebieden komen te liggen. Een school doet zo veel meer. Een kind heeft mogelijk goede kwaliteiten op een heel ander vlak!

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
De eindtoets is overbodig geworden doordat het na de aanmelding van leerlingen bij het voortgezet onderwijs gaat plaats vinden.
Om leeropbrengsten te vergelijken en daar conclusies over de kwaliteit van een school aan te verbinden, is een hachelijke zaak! Niet doen!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het is goed om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Maar verplicht stellen? Het gaat er meer om hoe adequaat scholen inspelen op de leerbehoeften van leerlingen.
Wat wel goed zou zijn:
- Meer systematische aandacht op scholen voor leren "leren"; leren studeren.
- Laat scholen ook inzicht krijgen (zeker in dit tijdperk) in de verschillende leerstijlen van leerlingen en in de doceerstijl van leerkrachten.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Wij raden het iedereen ten sterkste af. Als we het peil van het Nederlandse onderwijs willen verhogen moet dit niet met Middeleeuwse methoden als de schandpaal (plaatsen van lijsten van "zwakke" scholen op het internet). Het is een onjuiste methode en zo vernederend!
Schaf deze waakhondfunctie van de inspectie zo gauw mogelijk weer af en laat de inspectie met raad en daad meewerken aan beter onderwijs.

Bijlage