Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam L Haasdijk
Plaats Den Haag
Datum 3 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
leerkracht po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ja, inhoud van de wereldoriëntatie is vaak school- en/of denominatie-afhankelijk

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Is op zich een goed argument maar brengt het inschrijven en verwijzen naar de juiste middelbare school onder een enorme tijdsdruk. Het is niet makkelijk om elk kind op de school van de eigen keuze ondergebracht te krijgen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het lovs is op zich een goed idee alleen is de leeropbrengst niet alleen afhankelijk van het onderwijs. Juist de leefomstandigheden van het kind hebben een grote invloed die hierbij niet wordt meegenomen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Een begintoets is een slecht idee. Vooral omdat een groot percentage kinderen tegenwoordig de nederlandse taal niet machtig is. Verder kun je scholen niet op alles afrekenen. Stimulering vanuit de thuissituatie is mede cruciaal voor de leeroprengsten.