Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Stichting Democratische School Terra Incognita (I van Bemmel)
Plaats Bergharen
Datum 3 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
functioneel leidinggevende PO, leerkracht PO, ouder

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Hoe minder hoe beter, kennistoetsen zijn nl. arbitrair en niet toekomst gericht. Dus hooguit taal, rekenen, wiskunde

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik zie het als lood om oud ijzer; zowel de cito als het eindoordeel van de school zijn beperkt in hun betekenis.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Op zich ben ik niet tegen het gebruik van een leerling volgsysteem, waar ik echter op tegen ben is het beperken van de keuze daarin. Op dit moment zijn er nl. een aantal volgsystemen in gebruik (spectrovita, openbron monitor) die ons in staat stellen met behoud van ons onderwijskundig concept (natuurlijkleren, kindgestuurd leren) te volgen. Als we verplicht zouden worden een voor het regulier onderwijs ontworpen systeem te gebruiken zullen we dus ook ons onderwijs daar naar moeten richten, wat ernstig ten koste zou gaan van onze onderwijsvrijheid.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
In de weging van de kwaliteit van scholen zouden de uitgangspositie van de leerlingen hun verdere levensloop in beeld gebracht moeten worden. Dit is uitermate kostbaar. Andere instrumenten zijn per definitie bevooroordeeld omdat ze een momentopname geven.