Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Dr. M Van Schaik
Plaats Amsterdam
Datum 23 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Onderwijspedagoog, onderwijsonderzoeker, lerarenopleider

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Het zou een brede adviestoets moeten zijn, geen afrekening. Zeker niet op maar beperkte vakgebieden

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Dan wordt het meer en meer een eindexamen. Dat is nooit de bedoeling geweest van het 'tweede gegeven' bij een advies voor het vervolgonderwijs.
Tegelijkertijd kan een adviestoets natuurlijk elk moment afgenomen worden

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Dat is prima, zolang maar niet 1 systeem verplicht wordt. Een school kan zelf bepalen wat het beste werkt, zelfs het zelf ontwerpen

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Het meten van toegevoegde waarde van een school bij de leerlingen zegt me vrijwel niets. Te veel andere variabelen spelen een rol om die waarde te kunnen meten.
Los daarvan meet je alleen wat getest wordt en gaan scholen dus alleen proberen toe te voegen wat getest wordt. Een school kan zoveel meer toevoegen.
Aan de ene kant spreekt wantrouwen uit tov de school en leraren, aan de andere kant zit er een wel heel pedagogisch optimistisch beeld achter: de school maakt het verschil in de ontwikkeling van kinderen.