Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Vereniging van vrijescholen (Voorzitter L.J. Stronks)
Plaats Driebergen
Datum 5 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Als voorzitter van de Vereniging van vrijescholen. De Vereniging heeft haar leden geraadpleegd. 56,3% van de scholen heeft gereageerd. De antwoorden zijn daarmee representatief voor de vrijescholen in Nederland.

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
100% van de respondenten is het hier niet mee eens. Het risico is verschraling van het aanbod.
Verder is 15% tegen de invoering van een verplichte eindtoets. 27,5% is op zich niet tegen, maar wil de vrijheid zelf een eindtoets te mogen kiezen. 57,5% is voor invoering van een eindtoets

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
April wordt als de meest geschikte maand gezien.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
100% van de respondenten is het eens. Met de nadruk op de mogelijkheid zelf een lovs te mogen kiezen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
100% van de respondenten is tegen. Het gevaar is groot dat het denken zich richt op achterstanden en dat er te lineair gekeken gaat worden naar de ontwikkeling van leerlingen. Het lovs geeft voldoende mogelijkheden om de ontwikkeling van leerlingen te volgen.