Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Meerwerf basischool (J.E Vorstman)
Plaats Den Helder
Datum 26 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
leerkracht po, 20 jaar ervaring als leerkracht, gewerkt in gr 1 t/m 8.

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
geen centrale eindtoets, dus ook geen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toets.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
slecht voorstel, het lvs van een leerling en de toetsen van de methode's met de deskundigheid en professionaliteit van de leerkracht geven een goed beeld van het niveau van het kind.
Cito-lvs toetst een leerling vanaf gr 2 twee keer per jaar op het gebied van taal en rekenen.
Vanaf groep 3 wordt een leerling 2 keer per jaar getoetst op het gebied van begrijpend lezen, spelling, hoofdrekenen, wiskunde en taal.
En getoetst vanuit de methode's, rekenen, taal, spelling, dictee, wereldorientatie, verkeer etc. 8 jaar goed onderwijs!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Basisscholen moesten 16 jaar geleden met het Samen naar School. overigens ook een bezuinigingsmaatregel, de individuele zorg van elke leerling garanderen. Een logische stap was het invoeren van een lvs. Een professionele stap, met ander woorden, geef het onderwijs terug aan de leerkracht. Die is deskundig en betrokken! U loopt achter de feiten aan. Een leerkracht verdient meer vertrouwen en salaris. Dan wordt het vak ook serieus genomen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Het lvs, de methode's en de deskundigheid van de leerkracht is de toegevoegde waarde en leerwinst van scholen.
Dus geen extra toetsen. Verhoog het niveau van de leerkrachten opleiding en geef leerkrachten meer salaris.