Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam AVS (T Duif)
Plaats Utrecht
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
voorzitter Algemene Vereniging Schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik ben er zeer op tegen dat andere vakken worden betrokken bij de eindtoets aangezien we dan in de richting gaan van een 'eindexamen' basisonderwijs. Het verleden ( jaren 50 en 60) heeft aangetoond dat dit niet werkt en de schoolkeuze voor het vo ernstig beïnvloedt.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
prima, conform ons voorstel; wel graag zo laat mogelijk imn de geschetste periode

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Zo goed als elke school heeft een LVS. De keuze welk systeem men gebruikt ligt bij de school.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Wij zijn fel tegen het gebruik van toetsen om de kwaliteit van scholen te meten en of scholen met elkaar te vergelijken. ervaringen in die landen die daar toe zijn overgegaan (VS, UK) laten zien dat dit destructief werkt en scholen defensief maakt. daarbij wordt op de testen (SATS) massaal geoefend en getraind. In de UK weigeren scholen inmiddels nog mee te doen aan dit systeem.