Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam intern begeleider wjm finkers
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 4 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
intern begeleider jenaplanbasisschool

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik vind dat een centrale eindtoets zo breed mogelijk moet zijn, ook werldoriëntatie en kunstzinnige vorming dienen daarin te worden opgenomen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
De CITO eindtoets wordt voor drie verschillende doelen ingezet, dit vraagt dan ook drie verschillende antwoorden.
1. m.b.t. advies schoolverlaters: Ik vind dat het advies van de basisschool het belangrijkst is, een eindtoets (CITO of een andere eindtoets) kan dit advies dan ondersteunen. Daarvoor is april-mei aan de late kant.
2. Om als school te kunnen kijken wat de eindopbrengsten zijn, is een later moment wel geschikter, t/m/ eind groep 8 wordt er immers nog leerstof aangeboden.
3. De CITO eindtoets wordt door de inspectie (overigens volgens mij onterecht) gebruikt om de eindopbrengsten van de scholen te meten en scholen onderling met elkaar te kunnen vergelijken. Ook die meting kan het best zo laat mogelijk worden gedaan.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ik vind het prima dat scholen verplicht een leerlingvolgsysteem naar eigen keuze moeten gebruiken. Een goed leerlingvolgsysteem dat passend is, kan bijdragen aan betere onderwijskwaliteit en hogere opbrengsten.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Toetsen bij jonge kinderen leveren over het algemeen een momentopname op, waaraan je geen consequenties mag verbinden. Jonge kinderen presteren nog te wisselend. Een begintoets lijkt me daardoor niet zinvol en niet wenselijk.
Een uitgebreide intake van een kleuter (d.m.v. gesprekken met ouders, voorschoolse opvang en eigen observaties) waarin bevorderende en belemmerende factoren m.b.t. de gehele ontwikkeling worden opgenomen zou een startpunt/ijkpunt kunnen zijn. Een intakeformulier kan dan rond de 4 jaar worden ingevuld.