Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Montessorischool (ir J.M. Brouwer)
Plaats Wageningen
Datum 1 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Leerkracht po (Montessori)

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Niet doen. Als wereldoriëntatie wordt meegetoetst, zal het aanbod verschralen. Slechte zaak voor een land dat graag hogerop wil als 'kennisland'. Leerkrachten hebben nu nog vrijheid om kinderen enthousiast te maken voor allerlei onderwerpen binnen deze vakgebieden. Het zijn er teveel om allemaal te onderwijzen en leerlingen weten dan ook niet allemaal hetzelfde. Maar: ze weten wel 'samen alles'...! Dat is een groot voordeel in het vo en daarna (denk aan samenwerken in projectvorm).
De keuze van de leerstof zal daarnaast altijd arbitrair zijn. Denk maar aan 'Slag bij Nieuwpoort-1600', jarenlang beschouwd als noodzakelijke kennis, ook al hadden de meeste kinderen geen idee wie waarvóór vocht...
Kinderen nieuwsgierig maken naar wat er in de wereld gebeurt is iets heel anders dan verplichte lesstof 'erin gieten'.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Als het dan toch moet, dan lijkt me dat een goed idee. Liever nog zou ik de eindtoets facultatief houden.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
We moeten er voor waken niet kopje onder te gaan in administratie, zoals ik collega's in Engeland heb zien doen. Volgsystemen hebben de neiging alsmaar uit te dijen.
Te veel waarde hechten aan het lovs doet me denken aan het afvinken van competenties in bijv. het MBO, een ramp voor veel leraren daar. De kwaliteit van het onderwijs wordt er niet beter van.
Omdat het er door bezuiniging in het so naar uitziet, dat we daarnaast ook nog eens meer leerlingen in de klas zullen krijgen met extra zorgbehoefte, pleit ik voor minimalisatie van administratieve taken, in plaats van uitbreiding.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Opnieuw: doe het niet. Het leidt tot een krampachtige houding bij scholen en tot onjuiste keuzes. Kinderen ontwikkelen zich volgens verschillende lijnen en in onregelmatig tempo. Hierin meetpunten leggen en scholen daarop afrekenen ontkent deze verschillen en doet kinderen tekort (scholen ook, trouwens).