Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam F Janssen-Vos
Plaats Castricum
Datum 25 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
onderwijspedagoog, ontwikkelaar van ontwikkelingsgerichte curricula en studie/werkmaterialen voor de opleidingen en leerkrachten

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Alleen taal en rekenenwiskunde brengt een geamputeerd kind in beeld. Niet alleen meer vakkken, maar vooral elementaire persoonskenmerken horen tot de opvoeding/ontwikkeling van mensen in onze samenleving. Denk aan sociale vaardigheden, verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en voor anderen, kunnen plannen en eigen activiteiten organiseren, reflecteren op ervaringen en handelingen ...

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
maakt niets uit zolang de eindtoets halve waarheden tevoorschijn haalt

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Een goed lovs heeft op zich niets te maken met hogere leeropbrengsten. Is alleen verantwoord als een volgsysteem ontwikkeling van leerlingen in beeld brengt die de leerkracht nodig heeft om te beslissen hoe met elk kind het beste verder gewerkt kan worden. Alleen scoren op schoolse vaardigheden werkt onterechte oordelen in de hand waar een kind nooit meer van los komt. Signaleren van leerwinst dankzij veelvuldig toetsen leidt tot beperkte korte termijn kennis en vaardigheden die niet beklijven. Zie HOREB 2007/ De Activiteit (Alkmaar) en Van Gorcum, Assen

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Dit idee komt voort uit de gedachte dat alleen de school invloed heeft op ontwikkeling en leren. Niets is minder waar. Zeker in dit digitale tijdperk leren veel kinden meer van internet dan van schoolse leerstof. Daarnaast zijn het de buitenschoolse sociale contacten die van grote invloed zijn, zowel in positieve als in negatieve zin