Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam ojs 't Broekhoes (Leraar van het jaar 2010 p.o. M ter Bork)
Plaats Balinge
Datum 30 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Leerkracht P.O. (Leerkracht vh jaar 2010)

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Als er al een eindtoets zou komen, zou dit in elk geval voor alle vakken moeten zijn. Als we alleen de 'basis' vakken toetsen, doen we een grote groep kinderen ernstig tekort...

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Een zeer slecht voorstel.
Op deze manier heeft de leerkracht niets meer aan de toets. Het wordt nu enkel een meetinstrument voor inspectie en overheid. Een toets is bedoeld om de leerkracht te sterken in zijn/haar oordeel over een leerling. Op deze manier heeft de toets niets meer met het onderwijs te maken....!!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Het gebruik van een LOVS kan een leraar helpen in het verkrijgen van een goed beeld van de leerling. Vaak ook kloppen toets gegevens niet helemaal bij het beeld van een leerling. Dit kan door allerlei zaken komen. Een volgsysteem moet ook hier weer gelden als hulp voor een leerkracht, niet als afrekensysteem (wat nu steeds weer het geval is). Een handelingsplan moet geschreven worden als de leerling een beter resultaat kan halen, dan nu het geval is, niet als de leerling een D of E score haalt. Misschien klopt dat beeld van die D of E wel gewoon bij die leerling....

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Als je scholen wilt gaan afrekenen op toetsresultaten (wat volgens mij een slechte manier van beoordelen is, want het gaat immers om de gegeven onderwijskwaliteit. Die meet je door goed te kijken naar het handelen van leerkrachten in de klassen, niet door cijfers over leerlingen die inspectie niet kent), moet je in elk geval een referentiekader aanbrengen. Om dit alleen in groep 3 te doen is niet verstandig. Veel leerlingen komen binnen met een voorsprong, omdat ze de stof van gr. 3 nog goed beheersen (ze kunnen goed lezen en het komt nog weinig op inzicht aan). In groep 6 kunnen dezelfe kinderen het soms heel moeilijk krijgen, omdat het niveau voor deze kinderen misschien iets te moeilijk gaat worden... Dit heeft dan niks met de manier van onderwijzen te maken, maar met het niveau van een leerling... Je kunt scholen daar niet op afrekenen. Helemaal niet door de leerkrachten kapot te laten gaan aan handelings/groepsplannen en het constant oefenen in wat leerlingen niet kunnen (volgens een toets). Toetsen is een verkeerde manier van beoordelen. Het moet een hulpinstrument zijn, puur en alleen voor de leerkracht en ouders om een goed beeld te krijgen van een leerling....