Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam J van den Berg
Plaats Lelystad
Datum 29 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
leerkracht po

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Als er toch zo'n toets komt, dan zou deze toets het hele curriculum moeten omvatten. Niet alleen taal en rekenen, maar ook creatieve vorming, spel en beweging, wereldoriëntatie enz.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Als het er van moet komen -eigenlijk is zo'n hele toets onzin, omdat in het LVS alle relevante gegevens t.g.v. het VO aanwezig zijn - dan zo laat mogelijk in het schooljaar. Warme overdracht, gekoppeld aan gegevens van het LVS zijn veruit te prefereren boven de almacht die het CITO het onderwijs dreigt te gaan opleggen. (al opgelegd heeft).

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Alle scholen werken met een LVS (tenminste, dat denk ik). Zolang er sprake is van een LVS naar keuze van de school is tenmiste. Mocht het een van bovenaf opgelegd LVS worden, dan ben ik daar ernstig op tegen.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Nooit doen. Betrouwbaar onderzoek bij jonge kinderen is onmogelijk. Op dit moment bepalen toetsgegevens al te vaak, wanneer je als school met een bepaald onderdeel van het curriculum moet beginnen. (b.v. aanvankelijk lezen) Terwijl o.a. passend onderwijs en tegemoet komen aan onderwijsbehoeften van kinderen daarmee vaak op gespannen voet staat. Het gevaar van vergelijken van input en output alleen op dit soort informatie is het ontkennen van de invloed van de omgevingsfactoren. Scholen mogen daar niet op worden afgerekend.