Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Drs. ACM Oers van
Plaats Amsterdam
Datum 3 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Intern Begeleider Basisschool en opleider in de school van een academische basisschool

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Nee, de eindtoets meet alleen de specifieke kennis en vaardigheden en gaat voorbij aan de brede ontwikkeling van kinderen. De losse vaardigheden worden afgevinkt zonder dat gekeken wordt of de kinderen deze vaardigheden kunnen toepassen in een betekenisvolle context. We moeten kinderen bekijken als een totaalplaatje en niet in allemaal losse deeltjes!

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik ben tegen een algemeen verplichte eindtoets. Het moment maakt dan eigenlijk niet uit omdat de toets niet toetst wat we willen weten en een onnodige druk legt op kinderen, leerkrachten en ouders. Een school kan prima in beeld brengen hoe een kind zich heeft ontwikkeld en wat een goede vervolgopleiding zou kunnen zijn.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Laat de school zelf bepalen hoe de ontwikkeling van de kinderen in beeld gebracht wordt. Dit kan voor een deel vanauit de LOVS wanneer een school dit wenst maar verlies ook zeker niet andere manieren uit het oog om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Er zijn uitstekende alternatieven zoals Horeb en Horeb 2 waarin de ontwikkeling van kinderen systematisch wordt gevolgd door middel van gericht geplande observaties. Daarnaast bevat Horeb ook alternatieve toetsen voor onder andere het maken van teksten en woordenschat.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Ik ben tegen een begintoets en het toetsen van kleuters. Er is nu al een te grote toetscultuur en wat wordt er precies met deze gegevens omgegaan. Worden de verwachtingen van een kind meteen bijgesteld bij een lage score op deze toets!?
Een school weet prima hoe de kwaliteit moet worden bewaakt en hoe de winst in beeld gebracht kan worden.