Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam B.M. Arbouw
Plaats Alphen a/d Rijn
Datum 3 april 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Leerkracht VO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
wereldorientatie dient absoluut onderdeel uit te maken van een eindtoets, aangezien dit een completer beeld geeft van zowel kennis als vaardigheden van de leerling. Tevens mis ik Engels als onderdeel van eindtoets, ondanks dat dit toch als kernvak is aangemerkt door het ministerie.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik vind het een slecht voorstel, omdat voor VO-scholen elke vorm van objectieve toetsing van het basisschool advies ontbreekt. Ook voor basisscholen kan het ontbrekenvan een actueel objectief toetsresultaat conflicten met ouders opleveren bij onenigheid over het advies van de school. Dit argument geldt uiteraard ook voor ouders. Het bestempelen van de CITO eindtoets als slechts 'een momentopname' doet zwaar afbreuk aan deze toets. Ook blijkt vaak in de praktijk dat in situaties waar schooladvies en CITO niet overeenkomen de CITO vaker 'gelijk' heeft, dan het basisschooladvies. Dit signaal krijg ik ook van vo-collega's uit den lande.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
ja, mits het inderdaad een instrument is en niet HET instrument. Ik vrees echter dat, zeker gezien trend bij de onderwijsinspectie, het lovs een veel te zware stempel op het basisonderwijs gaat drukken en dat de cijfertjes het belang van de leerling in de weg zullen staan.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Een begintoets is het begin van het einde van goed basisonderwijs. De minister kan beter i.p.v. Zoveel te investeren in standaardtoetsen, lovs en eindtoetsen, investeren in goede ICT ontwikkelingen, waarmee leerlingen veel beter en makkelijker een individueler lesprogramma kunnen volgen en leerlingen zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Een (begin)toets is het feitelijkdoden van intrinsieke motivatie en de wil van kinderen om te leren en bevordert slechts het 'leren voor de toets' i.p.v. het leren-om-te-ontdekken.