Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam RKBS De Opstap (drs. C.R. Bekker)
Plaats IJsselstein
Datum 14 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Schoolleider PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Ik vind het juist om de eindtoets te beperken tot de vakken Nederlandse taal en Rekenen-wiskunde.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik heb begrip voor dit besluit en juich het ook toe. De effectieve onderwijstijd in groep 8 kan hiermee inderdaad vergroot worden.
Belangrijk is hoe het VO hier mee om gaat en op aan sluit.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Uitstekend voornemen. Het gerbuik van een volgsysteem is een belangrijke voorwaarde om leerlingen op basis van resultaten een passend onderwijsaanbod te doen. Hiermee kan de opbrengst van het onderwijs positief worden beinvloed.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
We zullen op zoek moet naar meer kwalitatieve gegevens om leerwinst (wat is dat ?) te kunnen meten. De grote fout is dat uitsluitend naar zgn. harde gegevens wordt gekeken. Attitudeonderzoek, vaardigheidsonderzoek en evaluatief onderzoek in het VO kan ook veel informatie opleveren over kwaliteit van onderwijs in het PO.