Wet educatieve module

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Vlaardingen
Datum 24 december 2021

Vraag1

Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Als Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer vinden we dit voorstel geen verstandige beslissing, om meerdere redenen.
1. Uit onderzoek (zie ook het smaldeel dat de Commissie Zevenbergen om die reden liet klappen) blijkt dat vakdeskundigheid van groot belang is voor hoogwaardig docentschap. Elke stap die de eis van vakinhoudelijke deskundigheid van docenten (via lerarenopleidingen) vermindert, zoals dit voorstel, verdient niet de voorkeur.
2. De landelijke kennisbasis van vakken (ook de toets daarvan), zou voor alle lerarenopleidingen moeten gelden. Het feite dat thans sommige tweedegraads opgeleiden (in de kopopleiding) dit niet hoeven af te ronden, schept op dit punt ook ongelijkheid.
3. De lerarenopleidingen zijn sterk gedifferentieerd geworden, met initiatieven als zij-instroomroutes, academische PABO’s, EVC-trajecten, het project Samen Opleiden, de bekwaamheidsregelingen in het mbo, met daartoe de opleiding voor het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG), studiekeuzechecks (SKC), vrijstellingsregelingen, educatieve minoren leidend tot beperkte bevoegdheden, flexopleidingen, opleidingen bestaand uit acht eenheden van dertig studiepunten, kopopleidingen, etc. De opleidingen moeten juist sterk vereenvoudigd worden: één standaardopleiding per vak. Via vrijstellingsroutes binnen die standaard kan dan gedifferentieerd worden naar achtergrond van de student, zonder verder aanvullende regelingen, dus juist niet via allerlei deelregelingen die het pallet van opleidingen weer een stap onoverzichtelijker maken, zoals met dit voorstel gebeurt. Dit laatste maakt opleidingen ook ingewikkelder en daarmee onaantrekkelijker: het omgekeerde effect. Standaardopleidingen met overzichtelijke programma's verdienen ook vanuit wetenschappelijke inzichten (m.b.t. leereffecten en betrokkenheid) de voorkeur. Afwijkingen hiervan verhogen ook de werkdruk van opleiders, die in het huidige gedifferentieerde veld de weg al kwijt raken.
4. Voor verdere differentiatie in bevoegdheden of deelcertificaten (dan weer het gehele tweedegraads veld, dan weer alleen voor onderbouw), zoals uit dit voorstel voortvloeit, heeft om dezelfde redenen als hiervoor (vakdeskundigheid, afnemende eenvoud) geen voorkeur.

Namens de NVLM
Marcel Mooijman