Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, en trouwens er bestaan geen directe vluchten van Amsterdam naar Bali. Als een verre bestemming nodig was die begin met een "B" was "Bangkok" ook voldoende. Die heeft wel een directe vlucht, die ook voor veel vracht wordt gebruikt.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, en ik krijg het gevoel dat deze afstanden willekeurig gekozen zijn omdat ze een "logische" opbouw gevoel geven.
10,000km brengt je van Amsterdam naar een handje vol verste bestemming die direct worden aangevlogen, omdat huidige vliegtuigen niet veel verder kunnen vliegen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik denk dat een eenzijdige vlieg tax niks doet behalve consumenten over de grens drukken. Dat zagen en zien we met hoge brandstof prijzen met passengiers autos, dat zien we nu al met vakantie vluchten, waar Brussels en Düsseldorf alleen maar al te graag onze passengiers overneemt, ten kosten van onze economie.

Het is moeilijk om geld van een belasting op te brengen als er geen tickets worden verkocht waarop zo'n belasting ligt.

Het concurreert Nederland uit het internationaal markt, wat dat is het wel met de luchtvaart, het gaat verder dan lands grenzen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee. Want moet een elektrische Diamond van onder de 4000kg worden belast?
En hebben we het over startgewicht? Of lege gewicht zonder belading? Of gewicht met belading zonder brandstof.

Ik krijg sterk het gevoel hier dat er weinig goed over deze belasting is gedacht.