Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 15 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. De huidige vliegbelasting dekt de maatschappelijke kosten en vervuiling van lange vluchten helemaal niet. Net zoals het wegverkeer (waar de politiek wel lijkt in te zien dat een belasting per kilometer logisch zou zijn), levert een lange vlucht veel meer CO2-uitstoot en andere negatieve effecten voor het klimaat. Een belasting per vliegmijl/kilometer is dus inderdaad eerlijker.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Laten we eerst maar eens zorgen dat iedereen de eerlijke prijs betaalt voor de vervuiling van zijn vliegreis. En het meten met twee maten stoppen. Maar misschien kan de klimaatgrabbelton (of ander maatregelen of dwang) wel ingezet worden om de prijzen van treintickets voor de korte routes te verlagen, want die zijn nu zoveel hoger dat mensen bijna geen andere keuze hebben dan toch het vliegtuig te nemen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Het eerlijkste zou zijn dat vliegreizen per kilometer worden belast, of er verschillende tarieven worden gebruikt, waarbij er een hoger tarief is voor verre vluchten dan voor korte vluchten, gezien de hogere CO2-uitstoot en andere negatieve klimaateffecten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat lijkt me nogal vreemd want dan wordt het meer een politiek spelletje. Het gaat erom dat we eerlijk voor onze vervuiling gaan betalen, en dus op basis van de afstand tussen de luchthavens (niet voor de landen want sommige landen zijn heel groot en dan betaal je alsnog niet voor de afstand als je hetzelfde betaald voor een luchthaven die vele malen verder is van ons afligt dan eentje die dichterbij is!!!).
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, iedereen moet gewoon betalen voor de afstand van de vliegreis. En dus belasting betalen die past bij de hoeveelheid vervuilding die ze veroorzaken. Dat betekent ook dat reizen met privévliegtuigen veel zwaarder moet worden belast, want deze uitstoot is per passagier vele malen hoger dan voor lijnvluchten.