Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | de Heer JSH van Zoelen |
---|---|
Plaats | Hoorn |
Datum | 22 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit is kortzichtig beleid. Hogere belasting betekent hogere ticket prijzen. Dus gaan mensen opzoek naar alternatieven. Er zijn genoeg grote maatschappijen, turkisch en de midden oosten carriers, die maar wat graag de passagiers overnemen. Uiteindelijk komt de overheid er dan slechter vanaf, om nog maar niet te spreken over het milieu en mensen rechten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, de trein is een slecht alternatief. Ja ze rijden electisch en ‘stoten’ geen schadelijke gassen uit. Het is echter helaas niet zo dat de stroom groen wordt opgewekt. Vaak staan er gewoon nog koolcentrales deze stroom op te wekken. Vooral in duitsland hebben ze de laatste tijd deze soort energie centrales weer opgestart, gezien ze van kern energie zijn afgestapt. Verder is in het onderzoek naar de trein, gemakshalve de aanleg van treinrails en stations niet mee genomen in de uitstoot/overlast.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie reactie op vraag 1. Dit geeft namelijk hetzelfde effect.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ipv dit soort lastige en kortzichtige constructies te maken. Ga eens kijken naar wat een maatschappij allemaal doet om te vergroenen. Hoe hoog staat een luchtvaart maatschappij op de sustainability index. Koppel daaraan een tarief. Maatschappijen die veel uitstoten worden dan meer belast dan maatschappijen die het goed doen. Door enkele belasting te heffen in nederland verplaats je de uitstoot alleen naar landen waar maatschappijen lagere ticket prijzen aanbieden en is het milieu er dus slechter vanaf (gezien we het in NL beste goed doen in het groene denken)
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, er moet überhaupt niet kortzichtig worden belast. In al mijn voorgaande reacties heb ik dit al uitgezet. Het idee van enkel met NL en landen apart te belasten is slecht. Hierdoor wijken passagiers uit naar landen met de laagste tarieven. Je moet dit europees/mondiaal doen. Verder moet je belasten op sustainability en niet afstand of gewicht. Dan beloon je maaschappijen om te vergroenen en ben je niet alleen de uitstoot aan het verplaatsten tussen landen die lagere belasting tarieven hebben.