Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Vooropgesteld: ik ben geen deskundige op dit onderwerp.
Betreft de vraag, ik zou juist het omgekeerde adviseren. Door korte vluchten relatief hoog te belasten, worden meer ecologische alternatieven voor vliegen (auto, trein, schip) relatief aantrekkelijker. Deze prikkel werkt het best als er parallel ook investeringen in alternatieve reiswijzen lopen, bijvoorbeeld in een Europees spoornetwerk.
Voor langeafstandsvluchten zijn geen realistische alternatieven, dus daar wordt gedragssturing door belastingverhoging moeilijk.
N.b.: dit betekent niet dat langeafstandsvluchten mogen worden ontzien bij belastingverhoging.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, met dezelfde onderbouwing als bij vraag 1.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik geen meerwaarde in het relatief extra belasten van zeer lange vluchten.
Tegelijk kan ik mij zeker vinden in het (sterk) meer belasten van alle vliegreizen, mits deze baten terechtkomen bij het repareren van de ecologische schade die de vliegbewegingen aanrichten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik mis de kennis om hier een goede bijdrage te leveren, maar ik zou verwachten dat dergelijke 'uitzonderingsposities' voor landen een goede onderbouwing vereisen. Dit om te voorkomen dat de uitzondering te vrijuit wordt verleend en dus een soort de facto standaardpositie wordt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat er wel mogelijkheid moet zijn om voor specifieke soorten vluchtverkeer een afwijkend tarief in rekening te brengen. Tegelijk zou een lager tarief zeer goed moeten worden onderbouwd.
Als doorslaggevend criterium zou ik hier de ecologische impact van de vlucht nemen: hoe efficiënter/schoner het vliegtuig, hoe minder belasting. Dat betekent een maximaal tarief voor oude, vervuilende jets, maar ook een vrijstelling voor zweefvliegtuigen en hypothetische elektrische vliegtuigen.