Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Adviseur Gezonde Omgeving (Dr. L.M.J. Geelen) |
---|---|
Plaats | Venray |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vluchten zwaarder belast moeten worden. En dan zou moeten gelden, hoe vaker je vliegt hoe hoger de belasting.
Dus niet alleen de lengte van de vlucht, maar ook de frequentie zou moeten meewegen. 'De reis van je leven' kan je natuurlijk niet ieder jaar maken??
En als het om zakelijke reizen gaat, zou ook frequentie mee moeten wegen. Want veel kan online. Dat heeft de covid crisis laten zien.
Want iedere vlucht leidt tot hogere ziekte en sterfte van omwonenden van de vliegvelden en de bestaanszekerheid van alle bewoners van de opwarmende aarde komt verder in de knel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Helemaal eens. En ook daar zou frequentie moeten meewegen. Zowel zakelijk als privé. Hoe vaker je reist, des te hoger de belasting
Want iedere vlucht leidt tot hogere ziekte en sterfte van omwonenden van de vliegvelden en de bestaanszekerheid van alle bewoners van de opwarmende aarde komt verder in de knel.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik vind dat alle vluchten zwaarder belast moeten worden. En de lengte zou inderdaad tot hogere belasting moeten leiden. En dan zou moeten gelden, hoe vaker je vliegt hoe hoger de belasting.
Dus niet alleen de lengte van de vlucht, maar ook de frequentie zou moeten meewegen. 'De reis van je leven' kan je natuurlijk niet ieder jaar maken??
En als het om zakelijke reizen gaat, zou ook frequentie mee moeten wegen. Want veel kan online. Dat heeft de covid crisis laten zien.
Want iedere vlucht leidt tot hogere ziekte en sterfte van omwonenden van de vliegvelden en de bestaanszekerheid van alle bewoners van de opwarmende aarde komt verder in de knel.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Lastig... niet alleen de lengte, maar ook de frequentie zou moeten meewegen. Als we teveel gaan differentiëren, gaan we dadelijk via meerdere tussenstops vliegen zodat de voorwaarden gunstiger lijken en met gevolg hogere ziekte en sterfte van omwonenden van de vliegvelden en de bestaanszekerheid van alle bewoners van de opwarmende aarde komt verder in de knel.
En belangrijk! Dat gaat eindeloos duren om deze differentiatie uit te onderhandelen... oftewel vertragingstaktieken to-the-max!
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen uitzondering, hooguit voor mensen met minimum inkomen. Want iedere vlucht leidt tot hogere ziekte en sterfte van omwonenden van de vliegvelden en de bestaanszekerheid van alle bewoners van de opwarmende aarde komt verder in de knel.
Daarin gelden helaas ook alleen de uitzondering dat de meest kwetsbare mensen het hardst worden geraakt...