Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rijswijk |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Deze reizen zijn lastig op een andere manier te maken en de kosten hiervan zijn al relatief hoog voor veel mensen. Ik vind wel dat de belasting op deze vluchten omhoog mag, maar niet dat dit zwaarder belast wordt dan kortere vluchten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik vind eigenlijk dat deze vluchten verboden moeten worden. Maar door de belasting hiervan te verhogen, stimuleer je mensen om andere reismethodes te gebruiken, zoals de trein, bus of auto. Die voor afstanden van minder dan 500 kilometer goed te doen zijn. Daarbij zorgt het verhogen van de belasting op korte vluchten ook voor eerlijkere concurrentie voor de andere reismethoden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Deze reizen zijn lastig op een andere manier te maken en de kosten hiervan zijn al relatief hoog voor veel mensen. Ik vind wel dat de belasting op deze vluchten omhoog mag, maar niet dat dit zwaarder belast wordt dan kortere vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dat lijkt mij ongewenst, omdat je dan bepaalde landen/continenten aantrekkelijker maakt om te bezoeken. Dit klinkt niet eerlijk.
Verder denk ik dat het belangrijk is als er gekozen wordt voor belastingtarieven differentiatie voor vluchten, om naar het totale plaatje te kijken. Stel iemand vliegt naar Bali en hiervoor geld een extra hoog belastingtarief. Dan kan deze persoon er ook voor kiezen om losse vluchten te boeken, met bijvoorbeeld 2 of 3 keer overstappen op plekken waar lagere belastingtarieven voor gelden. Als je toch al ver vliegt, is het beter voor de uitstoot om dat met zo min mogelijk overstappen te doen. Als mensen de hogere tarieven dan op andere manieren proberen te omzijlen, voegt dit alleen maar meer uitstoot toe.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat mensen die veel vliegen, hoger belast moeten worden. Zo blijft het alsnog mogelijk voor veel mensen om eens in de zoveel tijd met het vliegtuig op vakantie te gaan. Maar voor mensen die 1x per jaar of vaker vliegen, zouden wat mij betreft de kosten hoger moeten liggen.
Verder weet ik te weinig van de gewichtsgrens voor vliegtuigen, zoals hierboven omschreven. Ik vraag me af of dit niet juist leidt tot méér vluchten. Als het voordeliger is om kleine/lichte vliegtuigen te laten vliegen, lijkt het mij logisch dat je 2x een klein vliegtuig stuurt in plaats van 1x een grote. En als het om uitstoot gaat, denk ik dat 1 grote vlucht voordeliger is.
En zoals hierboven omschreven, vind ik dat kortere vluchten relatief hoger belast moeten worden dan langere vluchten. Voor kortere vluchten zijn genoeg goede alternatieven.