Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hekendorp
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, want voor korte vluchten is de trein of eventueel de auto vaak een goed alternatief, die ook nog eens veel beter is voor het milieu. Wij kunnen qua milieumaatregelen niet achterblijven bij de rest van de EU-landen, zeker niet gezien hoeveel overlast vluchten veroorzaken. Ik woon 60 km van Schiphol en heb, vooral in de warmere maanden, regelmatig last van overvliegende vliegtuigen. Ze vliegen zo laag dat ik de maatschappij kan aflezen. De maatschappelijke kosten en vervuiling van vliegen zouden gedekt moeten worden en dat gebeurt nu absoluut niet.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, deze zouden op termijn verboden moeten worden.
Voor zeer korte vluchten is de trein of eventueel de auto een goed alternatief, die ook nog eens veel beter is voor het milieu en minder overlast veroorzaakt. Er zou geïnvesteerd moeten worden in betere internationale treinverbindingen: frequenter, goedkoper. Veel internationale treinen zitten al vroeg van tevoren vol en zijn significant duurder dan vluchten.
Maar de ticketprijzen voor verre vluchten zitten veel verder van een eerlijke prijs t.o.v. de maatschappelijke kosten en vervuiling, dus dat zou aangepakt moeten worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, dat zou bijdragen aan een eerlijkere prijs t.o.v. de maatschappelijke kosten en vervuiling.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat zou niet bijdragen aan een eerlijkere prijs t.o.v. de maatschappelijke kosten en vervuiling. Sommige landen zijn erg uitgestrekt en de EU is inmiddels een groot grondgebied. Ga gewoon uit van afstand in kilometers.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het is het eerlijkst als iedereen belast wordt, dus ook transferpassagiers (die niet bijdragen aan de economie van het overstappunt).
Belasting moet geheven worden naar uitstoot, die is hoger bij een business class-reis dan economy class en hoger bij een privévlucht dan bij een lijnvlucht. Dus iemand in een privévlucht moet meer betalen dan iemand in een lijnvlucht en een business class-reiziger moet meer betalen dan een economy-class-reiziger.