Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rosmalen |
Datum | 14 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Dergelijke belasting heeft alleen maar positief effect op zowel belastinginkomsten als op het milieu, door dergelijke belastingen op europees al dan niet intercontinentaal niveau in te voeren.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Dergelijke belasting heeft alleen maar positief effect op zowel belastinginkomsten als op het milieu, door dergelijke belastingen op europees al dan niet intercontinentaal niveau in te voeren.
Daarnaast zijn vragen 1 en 2 tegenstrijdig. Allebei invoeren is daarmee hypocriet en onnodig ingewikkeld.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Dergelijke belasting heeft alleen maar positief effect op zowel belastinginkomsten als op het milieu, door dergelijke belastingen op europees al dan niet intercontinentaal niveau in te voeren.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nu al uitzonderingen op de regel nodig hebben betekend dat het een slechte regel is.
Als je al een afstandscomponent in de belasting wilt, doe dan een afstandscomponent ipv een door mensen gemaakt rangorde lijstje.
Dergelijke belasting heeft alleen maar positief effect op zowel belastinginkomsten als op het milieu, door dergelijke belastingen op europees al dan niet intercontinentaal niveau in te voeren.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Waarom moet dit van meningen afhangen? Wat dacht je er van om eerst is onderzoek te doen naar de effecten van dergelijke maatregelen.
Bijvoorbeeld, bereken de uitstoot van (transfer) passagier x op route a. bereken de kans dat deze passagier na de maatregelen een andere route pakt. (Hier zijn genoeg historische precedenten voor). Bereken de uitstoot van de alternatieve route (deur tot deur). Neem in de berekening mee het verschil in uitstoot tussen de maatschappijen van route a en route b. Qua belastinggeld vergelijking niet vergeten de misgelopen belasting mee te rekenen.
Mijn mening is dat alle bovenstaande maatregelen alleen maar voor verlies in belastinginkomsten, verlies in bnp, en verhoging van uitstoot gaan zorgen.