Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Sint maarten |
Datum | 23 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Door deze belasting in te voeren worden inwoners die familie hebben op de eilanden zwaarder getroffen dan de gemiddelde burger in nederland. Tickets zullen hierdoor duurder worden van en naar de eilanden met een afstand van 6000km. De gedachte is vaak dat hoe langer de vlucht des de meer mensen bereid zijn en het kunnen veroorloven om een dusdanige vliegticket te betalen. Alhoewel, niets is minder waar voor de bewoners van Curacao, Sint Maarten, Aruba en de BES eilanden. Op deze eilanden is de gemiddelde minimumloon rond de €1000 per maand. Bovendien verhuizen jaarlijks het merendeel van de Havo en VWO studenten naar Nederland om hun opleiding voort te zetten. Gezien de hoge mate van braindrain zal het nu nog duurder en moeilijker worden voor de gemiddelde Sint Maartenaar, Curaçaoënaar, Arubaan of BES eilander te reizen tussen Nederland en hun geboorteland. Mijn verzoek is om een manier te bedenken dat deze groep niet onnodig zwaar wordt getroffen door een belasting dat met name omtrent verspilling en onnodige uitgaven is gefocust dat ook het milieu beschadigt. Ik ben zelf ook zo’n student geweest die zelf haar tickets moest sparen om naar huis te kunnen vliegen. Uiteindelijk hebben deze bewoners geen ander medium om naar deze landen af te reizen. Het doel zou zijn om de banden met de eilanden op te bouwen en niet te blokkeren door dit soort voorstellen waarbij geen rekening worden gehouden met deze groep.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als zij relatief veel uitstoot veroorzaken en tevens andere mogelijkheden hebben lijkt het mij meer in lijn met de doelstellingen van het voorstel dan het zwaarder belasten van langere vluchten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik denk dat er rekening gehouden moet worden met de bewoners van het koninkrijk. Voor de rest dient een belasting afhankelijk te zijn van de mate van vervuiling en alternatieve vervoersmiddelen die er bestaan.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Alle landen binnen het koninkrijk. EU landen. Overzeese gebieden. Voormalige koloniën.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten naar de landen binnen het koninkrijk gezien de constitutionele banden en gezien de lagere inkomens van de lokale gemeenschap en het feit dat families regelmatig hun kinderen naar Nederland sturen om een opleiding te volgen. De familiale banden tussen de landen zullen blijven bestaan en dus ook het reizen.