Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 19 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, ik ben van mening dat voor specifieke gebieden, waaronder het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden, een aangepast tarief of vrijstelling in de vliegbelasting zou moeten gelden. De unieke staatsrechtelijke en historische band tussen Nederland en de Caribische eilanden, evenals de geografische realiteit, maken een gelijke behandeling met andere intercontinentale bestemmingen onredelijk.
Vanwege het koloniale verleden van Nederland zijn veel families over de continenten heen verspreid geraakt. Velen hebben familieleden in zowel Nederland als het Caribisch gebied en moeten regelmatig reizen om contact te onderhouden. Voor deze families is vliegen geen luxe, maar een noodzaak. Zij verkeren niet in een bevoorrechte positie waarin reizen een vrijblijvende keuze is; het is vaak de enige manier om familiebanden te behouden, studiemogelijkheden te benutten en zorg te ontvangen of verlenen.
Bovendien zijn de ticketprijzen naar het Caribisch gebied al aanzienlijk hoger dan naar veel andere verre bestemmingen. Het invoeren van een extra belasting legt een onevenredige financiële last op inwoners en reizigers die afhankelijk zijn van deze luchtverbindingen. Dit vergroot de sociale en economische ongelijkheid binnen het Koninkrijk der Nederlanden en versterkt het gevoel van afstand en isolatie voor de Caribische gemeenschap.
Andere Europese landen, zoals Frankrijk, erkennen dit probleem en hanteren lagere of geen extra luchtvaartbelastingen voor hun overzeese gebieden. Nederland zou eenzelfde benadering moeten volgen en de Caribische delen van het Koninkrijk uitzonderen van deze verhoogde belasting.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie vraag 4.