Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Aruba |
Datum | 19 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat de vluchten naar de Carabisch-Nederlandse eilanden en de 3 andere landen van het Koninkrijk der Nederlanden uitgesloten moeten worden van deze maatregel. Er is namelijk niet alleen toeristisch vliegverkeer tussen dit gebied en Nederland, maar ook veel familie-verkeer. Veel eilandbewoners hebben het al moeilijk genoeg om rond te komen. Familie is voor de bevolking van de eilanden het allerbelangrijkste. Maak het niet moeilijker, zo niet onmogelijk om op familiebezoek in Nederland te gaan of hun kinderen in Nederland te laten studeren en regelmatig terug naar hun familie op de eilanden te kunnen gaan.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Daar heb ik zeker minder moeite mee.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik denk dat verschillende tarieven vlieggedrag zeker kan beïnvloeden. Als er alternatieven zijn die goedkoper of duurzamer zijn, kunnen daar wat mij betreft andere tarieven voor gelden. Maar mijn belangrijkste punt is : hou de luchtbrug binnen het Koninkrijk der Nederland betaalbaar voor de gehele bevolking. Het komt ook de wederzijdse betrekkingen, die toch al kwetsbaar zijn, alleen maar ten goede.