Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nuenen
Datum 13 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Afgezien van het feit dat de luchtvaart maar een geringe CO2 uitstoot veroorzaakt zorgt een verhoging van vliegbelasting er slechts voor dat passagiers zullen uitwijken naar vliegvelden net buiten Nederland. Vliegen vanuit Nederland wordt steeds meer onbetaalbaar en onhaalbaar voor veel mensen. Bovendien is luchtvaart bijzonder efficiënt is op langere afstanden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Als gekozen wordt voor het alternatief spoorweg is er gewoonweg niet genoeg capaciteit. Aanleg van nieuwe spoorwegen en stations heeft een enorme impact op veel natuurgebieden in Europa. Om maar te zwijgen over kosten en CO2 footprint van het produceren van de benodigde materialen zoals koper en beton.
Ook hier is de luchtvaart relatief en absoluut slechts minimaal verantwoordelijk voor de uitstoot van CO2.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Op deze afstanden is er geen reëel alternatief. De zeevaart is veel vervuilender en daar wordt geen afstandsafhankelijke belasting geheven.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Ook hier zal en passagier makkelijk van een land reizen waar geen of lagere luchtvaart belastingtarieven worden geheven. Het is totaal onzinnig om hier onderscheid in te maken op basis van de voorgestelde criteria. Daarbij wordt de belasting niet gebruikt om de luchtvaart te verduurzamen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee. Het extra belasten van transferpassagiers is de doodsteek voor Schiphol en daarmee ook voor een groot deel van de economie van de regio.