Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Hoorn |
Datum | 14 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, luchtvaart is een mondiale economie waarbij op deze wijze andere grote luchtvaartmaatschappijen een enorm voordeel hebben. Hierbij gaat het aantal vluchten niet omlaag, maar zal er werkgelegenheid verdwijnen uit Nederland.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zolang er geen betaalbaar alternatief is wordt op deze manier de luchtvaart oneerlijk belast. Alternatieven lijken vaak duurzamer, maar als men de daadwerkelijke wetenschappelijke berekening erbinnen pakt zijn deze manier van vervoer nog niet duurzaam genoeg en absoluut niet betaalbaar.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Absoluut niet, economisch voordeel voor andere landen (bijvoorbeeld China, India, Emiraten) wordt hierdoor alleen maar vergroot (is al groot door alle belastingmaatregelen in Nederland).
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als deze oneerlijke manier van heffingen er al doorheen komt, dan zouden de tarieven naar landen met oneerlijke concurrentie op hetzelfde niveau als dat land moeten zijn om een eerlijk concurrentie veld te creëren en niet alleen maar Nederlandse maatschappijen te belasten met werkgelegenheid die naar het buitenland verdwijnt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Om de nu al oneerlijke concurrentie tegen te gaan zouden juist de Nederlandse maatschappijen minder belast moeten worden dan de maatschappijen die op een oneerlijke manier concurrerend zijn.