Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Woerden |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja ,maar op basis van CO2-uitstoot en efficientie. Lange vluchten stoten meer uit, maar vaak per passagier en per kilometer minder dan korte vluchten. Een progressieve belasting die rekening houdt met uitstoot per kilometer en per vlucht kan effectiever zijn dan een simpele afstandsgrens.
Daarnaast zouden de belastingvrijstellingen op vliegtuigbrandstoffen afgeschaft moeten worden en meer
inspanning geleverd moeten worden om zo spoedig mogelijk te komen tot nettonulemissies in de Europese
internationale en binnenlandse luchtvaart via het Advisory Council of Aviation and
Innovation.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, tenzij er geen realistisch alternatief is. Binnen de EU moeten trein- en busverbindingen korte vluchten vervangen waar mogelijk. Extra belasting op deze vluchten stimuleert dat, maar er moet ook ingezet worden om lokaal en internationaal treinverkeer te verbeteren binnen de EU, zodat dit een goedkoper en efficientere manier van reizen wordt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, als ze inefficienter zijn in CO2-uitstoot per passagier. Echter, het is belangrijk om investeringen in duurzame alternatieven, zoals synthetische brandstoffen en efficientere vliegtuigen, te stimuleren in plaats van alleen belasten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Differentatie kan logisch zijn in de volgende gevallen:
- Overzeese gebieden van EU-landen (zoals de Franse Antillen) waar vliegen de enige optie is en er geen realitisch alternatief bestaat
- Landen met een hoge afhankelijkheid van luchtverkeer (zoals Ijsland) waar een oplotselinge verhoging disproportionele economische gevolgen kan hebben
Het uitgangspunt zou moeten blijven, wie meer uitstoot, betaalt meer.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, uitzonderingen zouden kunnen zijn:
- Duurzamere vluchten, bijvoorbeeld op duurzame brandstoffen
- Regionale of essentiele verbindingen waar geen alternatief voor is
- Transferpassagiers binnen de EU, mits dit voorkomt dat zij een extra vlucht buiten de EU boeken