Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oosterbeek
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
ja, hoe meer je vervuild, hoe meer je moet helpen om de schade te beperken. Dus: veelvliegers moeten NOG veel zwaarder belast worden! 1 x vliegen normale prijs, 2x per jaar iets duurder en vlieg je 10x of meer... dan betaal je de hoofdprijs.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
ja. En van de opbrengst dan wel het openbaar vervoer goedkoper maken. Want anders is het gewoon het uitmelken ipv een bijdrage aan duurzaamheid.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
ja, hoe meer je vervuild, hoe meer je moet helpen om de schade te beperken. Dus zeeweer lange vluchten betalen relatief meer dan de vluchten die je echt niet met de trein kan doen. En... : veelvliegers moeten NOG veel zwaarder belast worden! 1 x vliegen normale prijs, 2x per jaar iets duurder en vlieg je 10x of meer... dan betaal je de hoofdprijs.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Rijke landen zoals Saoedie Arabie zijn allemaal vluchten voor fun of zaken. Ik vind dat dat soort landen sowieso veel duurder moet worden om heen te vliegen. Vliegen moet NOODZAAK zijn. Vliegen is een nood-transport middel, gezien de enorme klimaat-impact die het heeft.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Mensen die naar hun familie vliegen mogen (1x per jaar) minder belast worden. Veelvliegers (mensen die meer dan 2x per jaar vliegen) moeten meer en meer betalen. Dus de 7e keer vliegen per jaar is NOG duurder. 12e keer vliegen is dus echt zeer duur. Hoe meer gewicht je meeneemt, hoe duurder. Niemand moet uitgezonderd worden van vliegbelasting, behalve misschien mensen die afgewezen zijn in asielprocedure en terug naar huis worden gestuurd. Maak vliegen zo hoogdrempelig mogelijk en maak trein met dat geld betaalbaar en toegankelijker.