Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zeist
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Dit lijkt me een heel slecht plan. Wie ver vliegt heeft daar in veel gevallen dringender redenen voor dan mensen die alleen maar even een weekje zon of zee willen genieten. Juist de korte vluchten moeten veel hoger worden belast want daarvoor bestaat een alternatief: de trein!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut. Korte vluchten zijn gewoon crimineel want niet nodig.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Wie gaat er voor de lol een zeer lange vlucht maken? Redenen zijn dan toch vaker familiebezoek of andere dringende zaken. De druk op Schiphol en de omwonende komt vooral door de overstappers die met korte vluchten naar Amsterdam komen. Hogere belasting op lange vluchten gaat weinig helpen om de overlast te verminderen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Differentiëren in de belasting op lange vluchten wordt alleen maar ingewikkeld. Maak alle vliegreizen duurder door meer belasting en afschaffen van subsidie op brandstof en hef een forse hoge belasting op korte vluchten waarvoor goede alternatieven zoals trein bestaan.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zoals hierboven al aangegeven: door een forse belasting op korte vluchten ontmoedig je onnodig vliegen en hoge aantallen overstappers op Schiphol. Voor lange vluchten (vanaf zes uur vliegen) is hantering van een belastingtarief logisch en haalbaar. Vliegen moet gewoon duurder worden want de overlast is te groot.