Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Westerlo |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Uiteraard niet! Er wordt echt niet minder gevlogen als de prijzen in Nederland omhoog gaan. Ja de Nederlandse economie gaat er op achteruit en veel mensen verliezen hun baan in de luchtvaart. En buitenlandse maatschappijen vinden het prachtig want hebben extra klanten. Nederlandse en buitenlandse reizigers geven hun geld wel ergens anders uit om te vliegen. De Nederlandse economie en welvaart krimpen. Het milieu heeft er géén enkel voordeel aan; integendeel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Stop met belastingen heffen op luchtvaart. Als de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen minder vliegen, vliegen buitenlandse maatschappijen des te meer. Dit zou een hele domme, kortzichtige en korte termijn maatregel zijn.
Nederlandse reizigers zouden bovendien naar het buitenland rijden: wederom kleiner Nederlands BBP en slechter voor het milieu.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, reizigers gaan juist omvliegen en dus meer Co2 uitstoot. Geen belasting op lange reizen!
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Begin eens met een gelijk speelveld voor de midden oosten carriers. Zware oneerlijke concurrentie wegens zich niet houden aan milieu en werknemers-regels opgelegd door de EU. Prima regels overigens, maar óók en zeker voor buitenlandse maatschappijen, álle buitenlandse maatschappijen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als je al iets wil belasten, doe het dan op privevluchten waarvan de Co2 echt significant hoger is dan lijnvluchten.