Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Drs LC Van Gent
Plaats Oegstgeest
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vluchten moeten worden belast, en een kilometer afhankelijke belasting lijkt mij een goede zaak. De belasting moet alle schadelijke gevolgen van het vliegen compenseren niet slechts een deel daarvan. Zo worden mensen die ervoor kiezen om te vliegen de kosten ook toegerekend. De belasting moet dan wel volledig worden geïnvesteerd in maatregelen om de milieuschade te herstellen. Op die manier het al oude principe de vervanger betaald toepassen lijkt mij niet meer dan redelijk.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik denk dat dit de enige manier is om mensen te bewegen om met de trein te gaan. Als ik nu naar Barcelona vlieg, dan kost dat € 60 terwijl als ik de trein neem dan kost dat tussen de 170 en de € 300 afhankelijk van het moment waarop ik boek. Voor korte vluchten zou een deel van de belasting opbrengst moeten worden geïnvesteerd in betere en milieu vriendelijkere transport alternatieven.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ik ben voorstander voor een kilometer afhankelijke vliegbelasting waardoor langere luchtreizen automatisch meer belast worden. Met een extra toeslag op vliegreizen waarvoor milieuvriendelijker alternatieve bestaan.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind niet dat er onderscheid moet worden gemaakt, anders dan het aantal vliegkilometers. Ik zou dus niet met tarieven gaan werken, maar met een belasting per kilometer. Met een extra belasting voor vliegreizen waarvoor vriendelijker alternatieven bestaan. Zodanig dat die milieuvriendelijker alternatieven voordeliger worden dan de vliegreis.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik zie nu al een ontmoedigend effect in het meenemen van veel handbagage, doordat luchtvaartmaatschappijen meer in rekening brengen voor extra bagage.. Ik zie daarom geen noodzaak om een ingewikkeld belastingsysteem hierop los te laten. Hooguit zou de overheid kunnen stimuleren dat als de luchtvaartindustrie erin slaagt om vliegen milieuvriendelijker te maken, dan treinreizen dat dan de belasting voor die vluchten vervalt.