Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Curacao |
Datum | 18 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, vliegen is voor ons op Curacao noodzakelijk voor familiebezoek en om onze studerende kinderen naar huis te laten komen tijdens vakanties. Dit zou helemaal niet belast moeten zijn en zou zelfs een commerciele uitzondering moeten zijn om dit tegen kostprijs uit te voeren in plaats van marktwerking.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, niet per se. Er kunnen diverse redenen zijn waarom er gevlogen wordt zoals bv. Medisch en onbetrouwbaar openbaar vervoer.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, waarom zou de overheid meer moeten verdienen omdat ik verder moet vliegen: hetzij noodzakelijk hetzij voor vakantie. De afstand komt sowieso tot al tot uiting in de vliegprijs.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Jazeker. Dit zou moeten gelden voor alle overzeese gebieden behorende tot het koninkrijk. Er is namelijk commercieel al sprake van een soort kartelvorming. Er lijkt concurrentie te zijn maar dat is een wassen neus. Kijk maar naar de ticketprijzen in de schoolvakanties.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, want de e overheid moet zich helemaal niet mengen in mijn keuze en om mijn gedrag aan te moedigen. Kijk maar hoe dat is gegaan met de aanmoediging voor zonnepanelen. Iedereen is nu de dupe daarvan. En ook de elektrische auto, leuk dat rijk links dat wil, maar wie betaald nu de rekening om een overvol elektriciteitsnetwerk aan te passen. Dat zal wel de belastingbetaler worden en niet rijk links.