Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Berghem |
Datum | 13 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee . Voor lange vluchten is vaak geen reëel alternatief met OV of persoonlijk vervoer, juist voor kortere vluchten wel.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Zeer korte vluchten zijn vaak onnodig (m.u.v. zogeheten "feeder flights" naar grotere hubs) en daarbij stellen ze de luchtvaart in een kwaad daglicht. Waarom moet met met de auto €2/l aan de pomp betalen maar kan de luchtvaart onbelast vluchtjes organiseren waarvan het inchecken langer duurt dan de vluchttijd zelf?
Dat is niet te verantwoorden. Zelfs als het aantal vliegbewegingen op zeer korte afstand gering is, is dit een belangrijk signaal.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Er is namelijk geen alternatief voor deze vluchten, en het merendeel van deze vluchten zal geen pleziervlucht zijn. Belasting op kerosine (eindelijk) op internationaal niveau is de beste en meest eerlijke belasting. Zeker ten opzichte van OV en persoonlijk vervoer.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Als deze belasting puur en alleen dient om de schatkist te spekken en vliegbewegingen en uitstoot te ontmoedigen, dient alleen de afstand van belang te zijn, en niet de richting waarin gevlogen wordt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Schiphol is een belangrijke transferhaven. In Nederland is praktisch geen binnenlandse markt en KLM bedient feitelijk ook weinig Nederlanders. Om de Nederlandse luchtvaart te beschermen is het van belang om Schiphol aantrekkelijk te houden als overstaphaven. Daarom transfervluchten ontzien van belasting.