Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Juist korte vluchten moeten zwaarder worden belast om alternatieve (vaak meer duurzame) vervoersopties te stimuleren. Voor lange afstanden zijn vaak geen alternatieve vervoersopties, dus zwaarder belasten is dan niet logisch. Daarmee stimuleer je dat reizigers korte vluchten gaan stapelen in geval korte vluchten minder zwaar worden belast, waardoor de beoogde maatregel het beleidsdoel uit het oog verliest. Kortom: korte vluchten moeten juist zwaarder worden belast.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Zeer korte vluchten zijn te vervuilend en op korte afstand zijn er alternatieve vervoersopties. Door zeer korte vluchten duurder te maken is er een economische reden om voor deze alternatieve (duurzame) opties aantrekkelijker te maken.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Belasting voor korte vluchten moeten omhoog.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Specifieke gebieden belasten is onzinnig. Hoe korter de vlucht, hoe hoger de belasting. Als gevolg: Vluchten die binnen Europa blijven worden zwaarder belast. Maar dit is niet gekoppeld aan een specifiek land of gebied, maar aan de afstand. Makkelijk, toch?
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen passagier en geen vlucht mag worden uitgezonderd van de vliegbelasting. Passagiers moeten worden belast op basis van de afstand van de vliegbeweging, berekend vanuit Nederland naar de eerste volgende luchthaven. Hoe korter de afstand, hoe hoger de belasting. De vlucht moet worden belast op dezelfde manier.