Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Voor lange vluchten is er geen alternatief. Voor de korte afstand probeert men reizigers in de trein te krijgen. Dit is ook geen echt alternatief aangezien de reisduur gigantisch toeneemt op de meeste trajecten. Als we dan toch de ambitie hebben om mensen alternatieven te laten gebruiken zouden eigenlijk de korte afstanden meer belast moeten worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Vaak worden deze vluchten niet uitgevoerd voor de Nederlander maar juist voor de overstapper. Dit klinkt raar en alsof dit juist belast moet worden maar zonder deze overstapper heeft Schiphol geen hub functie meer en wordt Nederland veel slechter verbonden met de rest van de wereld.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee hier is al helemaal geen alternatief voor

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Turkije en het midden oosten mogen zwaarder belast worden. In deze landen wordt weinig tot geen belasting betaald en wordt er ook weinig om het milieu of welzijn van werknemers gegeven. Om de concurrentie eerlijker te maken zouden we als Nederland en/of Europa deze landen meer moeten belasten.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
In dit geval moet er vooral gekeken worden wat omliggende landen doen. Wat is de belasting voor transfer passagiers in Duitsland, Frankrijk en de UK? Hier moeten we niet teveel van af willen wijken om onze concurrentiepositie niet teveel te verzwakken. Vluchten naar Turkije en het midden oosten mogen juist meer belast worden vanwege de oneerlijke concurrentie aldaar.