Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uitgeest
Datum 18 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Absoluut, want deze dragen het meest bij tot de opwarming van het klimaat. De heffing moet zo hoog worden dat men erover na gaat denken het contact via internet te doen en/of de vlucht niet te nemen of minder frequent te nemen. Een rem op de vraag is hard nodig.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In principe niet, maar de lage ticketprijzen van tegenwoordig stimuleren allerlei klimaatonvriendelijk gedrag, zoals korte stedentrips. Tevens worden korte vluchten gebruikt om overstappers naar Schiphol te halen en de lange afstandsvluchten te vullen. Dit moet worden tegengegaan. Een heffing moet daarom vraagremmend werken en niet de prijs van een kopje koffie op de luchthaven krijgen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Heel zeker ja! Hiervan is de bijdrage tot opwarming het hoogst!

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
De vervuiling is direct afhankelijk van de gevlogen afstand. Men moet niet worden vrijgesteld van welke heffing dan ook op basis van een uitzondering. Maak de heffing dus afhankelijk van de gevlogen afstand, liefst via een directe relatie en als dit niet kan via een reeks van oplopende tariefschijven.

In plaats van een belastingheffing is het m.i. beter om een CO2-heffing direct te koppelen aan het kerosineverbruik. Ook kan men denken aan een extra heffing voor lawaaiige toestellen, om die sneller uit te faseren.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, er moet geen uitzondering worden gemaakt voor transferpassagiers. Die dragen net zo bij tot de lawaai en vervuilingsproblemen als de anderen. Business class-reizen moeten zwaarder worden belast. Hetzelfde geldt voor reizigers met privévliegtuigen. Deze luxe kunnen we ons steeds minder veroorloven.

Bijlage

  • Bijlage