Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Het liefst op een simpele manier, door bijvoorbeeld extra accijns op de brandstof te heffen. Hoe verder je vliegt, hoe meer brandstof je nodig hebt, dus hoe zwaarder de vlucht wordt belast.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Enorm veel meer. Voor lange vluchten zou je nog kunnen zeggen dat er niet echt een andere optie is, maar voor deze korte vluchten zijn er alternatieven voldoende die niet eens veel meer tijd kosten. Dus voor deze afstanden moeten we zorgen dat het vliegtuig de minst aantrekkelijke optie is.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Wel mag de belasting worden verhoogd, maar zou dan voorstellen om dat via een accijns op brandstof te doen. Dan betaal je automatisch meer belasting hoe langer de vlucht is.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Gewoon de belasting op brandstof verhogen zodat vliegen an sich duurder wordt en dan nog een extra belasting op korte vluchten omdat daar voldoende alternatieven voor zijn en je het vliegtuig hiervoor uit de markt wilt prijzen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Houd het simpel. Belast alles op dezelfde manier. En doe het via een accijns op brandstof, dat is de eerlijkste manier. Langere vlucht of zwaardere vlucht betekent meer brandstof, dus meer belasting.

Het maakt voor de overlast en de uitstoot namelijk niet uit of er 4000 kg aan vakantiegangers of bloemen over je heen vliegt. Dus gewoon hetzelfde belasten.

En als je belast op brandstof belast je aan de voorkant. Dus je heft al belasting voordat het vliegtuig is opgestegen. Ook fijn voor de staatskas.