Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | MM Kuiper |
---|---|
Plaats | Blokker |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Dat komt niet logisch over. Voor lange vluchten zijn geen alternatieven. Hierbij loop je ook het risico om het probleem te verplaatsen. Vliegen vanuit Brussel (via amsterdam) naar Noord-Amerika is vaak al honderden euro's goedkoper. Dat is raar natuurlijk en slechter voor het klimaat.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vluchten van minder dan 500 kunnen zwaarder belast worden. Toch loop je hier ook tegen London aan wat per vliegtuit een uur is Met de trein 5. Evengoed kun je dit zwaarder belasten. Voorkeur is een CO2 belasting met staffels voor de afstand, zodat minder uitsoot beloond wordt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, welk alternatief heb je om dit te doen. En wordt het straks goedkope om naar Noord-Amerkia met een tussenstop in Ijsland (wat nu al zo is) dit helpt het klimaat niet.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Logische staffels op afstand en dan belasten op uitstoot.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee houd het simpel. De belasting is op CO2, niveau. Dus private jets betalen per persoon waarschijnlijk meer dan passagiers vliegtuigen. Zorg voor een steviger Europese belasting voor de korte afstanden. Minder asl 200 km Zeer zwaar belasten, meer als 10.000 lager belasten. Maar laten we dan wel voor alternatieven zorgen.
Dit betekent het opzetten van een Europees high speed trein systeem. De huidige concurentie regels voor dit soort bedrijven over boord gooien. (de vliegtuigmaatschappijen zijn de concurent) en zo werkelijk een (betaalbaar) alternatief aanbieden. De huidige prijzen voor treintickets zijn dusdanig hoog dat de auto een beter alternatief is. Hoe dan