Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Hoofddorp |
Datum | 23 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Deze belasting wordt weer gebruikt om ergens anders gaten te dichten in de begroting. Daarnaast wordt het steeds meer onbetaalbaar en zullen passagiers gaan uitwijken naar luchthavens buiten Nederland.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.
Ook hier geldt weer mijn reactie op vraag 1. Vliegbelasting is een makkelijke manier om in te stellen naar het wordt sowieso niet gebruikt om het vliegen duurzamer te maken. Of alternatieven aan te bieden. Treinen zijn geen goed alternatief omdat deze niet naar alle grote steden reden in een straal van max. 500km.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee.
Vliegbelasting moet geen belasting worden om geld te innen wat elders gebruikt moet worden binnen de regering.
Daarnaast gaan passagiers voor lange vluchten uitwijken naar luchthavens buiten Nederland. Ook transferpassagiers gaan uitwijken naar andere luchthavens. Dat gaat ten koste van de luchtvaartmaatschappijen hier op Schiphol, maar ook de luchthaven zelf. Minder passagiers zal dus ook minder omzet zijn..dus averechts effect.
Dus per saldo los je er niets mee op.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, er moet helemaal geen vliegbelasting komen. Een verbinding met bijv. Santiago de Chili gaat 1 per dag en zal dan meer moeten zijn dan 8x per dag Londen? Of is 8x per dag Londen straks evenveel als 1 per dag Santiago??
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, er moet niemand extra worden belast. Die hele vliegbelasting moet er juist van af. Er wordt niets ervan geïnvesteerd in luchtvaart. Ga het zoeken in schonere brandstof of moedig aan dat stillere en zuinigere vliegtuigen worden gebruikt.
Maar we hebben al die passagiers wel nodig. Er zijn al landen die juist het afschaffen.
Als de regering toch ergens geld vandaan wilt halen, belast dan de buitenlandse bedrijven die hier een adres hebben en zodoende belastingvoordeel genieten.