Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Elsene |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik vind dat juist korter vluchten relatief duurder moeten worden. Ik zou wel de bovengrens verkorten naar 1.000km, zodat voor reizen binnen Europa vaker een duurzamer alternatief wordt gekozen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Inderdaad.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik ben van mening dat korte vluchten ten opzichte van zeer lange vluchten belast moeten worden met een ratio van 1.5 tot 1.0 per gevlogen km.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik zou enkel wanneer mensen aantoonbaar een reden hebben voor deze verplaatsing die te maken heeft met bijvoorbeeld bezoek aan familie (stel: mijn familie woont in Aruba en ik woon in Nederland) een apart tarief hanteren. Anders geef je namelijk mensen voor vakanties een (veel) goedkopere optie om naar deze overzeese gebieden te vliegen ten opzichte van een even (of minder verre) locatie.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Er zijn locaties die enkel te bereiken zijn via een hub zoals Parijs, Madrid, etc. Als je deze wilt bereiken, moet je via deze hubs reizen. Het zou te overwegen kunnen zijn om de reis naar deze hubs lager te belasten, mits deze in Europa liggen. Daarentegen kan dit ook de overgrote afstand zijn (bijvoorbeeld, ik wil naar de Canarische eilanden gaan en reis via Madrid). Ook kan het zijn dat er wel alternatieven zijn, maar dat je dan kiest voor een langere reis via zo'n hub omdat het belastingtechnisch voordeliger uitkomt. Dat zou tegenstrijdig zijn.
Het lijkt me daarom correcter om te werken met een standaard tarief op basis van de totale afstand die gereisd wordt, van A naar B naar C.