Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Start the Ripple (JC Bakker)
Plaats Nijmegen
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Voor korte vluchten kunnen hele goede alternatieven worden ontwikkeld (trein mn), voor lange vluchten is dat veel minder het geval. Maar wel minstens net zo zwaar belasten als elk ander vervoermiddel.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, vanwege bovengenoemde redenen. Maar dan wél inzetten op ontwikkeling/samenwerking/harmonisatie van het Europese treinnet.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, maar zeker niet minder belast dna elk ander vervoersmiddel.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou het logisch vinden als de belasting niet gekoppeld is aan enkel de afstand, maar aan 3 relevante factoren:

- vaste belasting per keer dat een vliegtuig opstijgt/landt (stimuleert directe vluchten en is relatief hoge belasting voor korte vluchten)
- variabele belasting voor de kilometers die afgelegd worden (relatieve belasting is voor alle vluchten gelijk)
- extra belasting voor bestemmingen (kunnen landen zijn) waar al een goed alternatief voor beschikbaar is. België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Zwitserland, Oostenrijk bijvoorbeeld.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiera moeten niet minder belast worden. Extra opstijgen en landen is extra vervuilend. Dat Schiphol hier een businessmodel omheen heeft gebouwd is verdrietig, maar nu werkt die uitzondering juist stimulerend om city hoppers in te zetten en passagiers onnodig naar Schiphol te lokken.

Verder mag wmb de belasting plaatsvinden op basis van kg vervoerd per km. Dus efficiënte (volle) vluchten betalen dan relatief minder. Wel betalen ze dan meer belasting & accijns aan kerosine om die volle vluchten uit te voeren