Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlo
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Eenduidige en simpele regels: elke vlucht geeft een aanslag op het milieu en overlast. Deze moet eerlijk en volledig gecompenseerd worden. Incluis volledig herstel van deze schade nu en in de toekomst.
Deze schade is gerelateerd aan de afstand. Een per kilometer heffing is dus de manier. Hoe het totale schade compenserende bedrag omgeslagen wordt naar passagier is voer voor een andere discussie. Mogelijk naar rato van het commerciele bedrag dat voor de stoel/vlucht gevraagd wordt.
Vanuit de regel "eenduidig en simpel" lijkt een belasting per kilometer de enige mogelijkheid, ofwel langer vluchten betalen evenveel per kilometer, maar in absolute zin meer dan korte.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Eenduidige en simpele regels: elke vlucht geeft een aanslag op het milieu en overlast. Deze moet eerlijk en volledig gecompenseerd worden. Incluis volledig herstel van deze schade nu en in de toekomst.
Deze schade is gerelateerd aan de afstand. Een per kilometer heffing is dus de manier. Hoe het totale schade compenserende bedrag omgeslagen wordt naar passagier is voer voor een andere discussie. Mogelijk naar rato van het commerciele bedrag dat voor de stoel/vlucht gevraagd wordt.
Vanuit de regel "eenduidig en simpel" lijkt een belasting per kilometer de enige mogelijkheid, ofwel langer vluchten betalen evenveel per kilometer, maar in absolute zin meer dan korte.

Omdat voor korte vluchten een alternatief is een opslag voor korte vluchten nodig om keuze voor het vliegen ipv alternatief in de juiste richting te buigen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Eenduidige en simpele regels: elke vlucht geeft een aanslag op het milieu en overlast. Deze moet eerlijk en volledig gecompenseerd worden. Incluis volledig herstel van deze schade nu en in de toekomst.
Deze schade is gerelateerd aan de afstand. Een per kilometer heffing is dus de manier. Hoe het totale schade compenserende bedrag omgeslagen wordt naar passagier is voer voor een andere discussie. Mogelijk naar rato van het commerciele bedrag dat voor de stoel/vlucht gevraagd wordt.
Vanuit de regel "eenduidig en simpel" lijkt een belasting per kilometer de enige mogelijkheid, ofwel langer vluchten betalen evenveel per kilometer, maar in absolute zin meer dan korte.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Per kilometer, zodat dit "probleem" direct van tafel kan.
Eenduidige en simpele regels: elke vlucht geeft een aanslag op het milieu en overlast. Deze moet eerlijk en volledig gecompenseerd worden. Incluis volledig herstel van deze schade nu en in de toekomst.
Deze schade is gerelateerd aan de afstand. Een per kilometer heffing is dus de manier. Hoe het totale schade compenserende bedrag omgeslagen wordt naar passagier is voer voor een andere discussie. Mogelijk naar rato van het commerciele bedrag dat voor de stoel/vlucht gevraagd wordt.
Vanuit de regel "eenduidig en simpel" lijkt een belasting per kilometer de enige mogelijkheid, ofwel langer vluchten betalen evenveel per kilometer, maar in absolute zin meer dan korte.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Simpelheid is key, dus wederom

Eenduidige en simpele regels: elke vlucht geeft een aanslag op het milieu en overlast. Deze moet eerlijk en volledig gecompenseerd worden. Incluis volledig herstel van deze schade nu en in de toekomst.
Deze schade is gerelateerd aan de afstand. Een per kilometer heffing is dus de manier. Hoe het totale schade compenserende bedrag omgeslagen wordt naar passagier is voer voor een andere discussie. Mogelijk naar rato van het commerciele bedrag dat voor de stoel/vlucht gevraagd wordt.
Vanuit de regel "eenduidig en simpel" lijkt een belasting per kilometer de enige mogelijkheid, ofwel langer vluchten betalen evenveel per kilometer, maar in absolute zin meer dan korte.