Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit is zeer slecht voor Schiphol als internationaal knooppunt.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, er zijn geen goede alternatieven. Treinen zijn er te weinig en overstappen met de trein is een drama. Trein is geen alternatief voor vliegen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, hiermee jaag je het vleigende publiek over de grens. Onze buurlanden staan te juichen om ze te verwelkomen. Mensen reizen niet minder. Ze vliegen alleen vanuit naburige landen waar het goedkoper is.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ons eilanden in het caribisch gebied en niet te vergeten Suriname zou hier buiten moeten vallen. Er wonen veel nederlanders met veel familie in deze gebieden .Het is ongewenst om deze mensen de kans te ontzeggen om aar familie te reizen, als de tarieven nog verder omhoog gaan.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind vliegbelasting een erg slecht idee. Passagiers vliegen niet minder, maar reizen veelal met de auto over de grens en vliegen vanuit Duitsland of Belgie, war de vliegbelasting veel lager is. Dit is erg slecht voor Amsterdam, de nederlandse economie en Schiphol als knooppunt. Door dit soort onzinnige maatregelen komt het vestigingsklimaat in Nederland voor internationale bedrijven aanzienlijk onder druk te staan.

Een betere optie is om oude vliegtuigen die veel overlast produceren zwaar te belasten. Zoals de Boeing 747 en 767. Dit kan airlines stimuleren om sneller over te gaan op moderne vliegtuigen.