Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam A. De Boer
Plaats Nijmegen
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Tussen 2008 en 2009 had Nederland een vliegbelasting. Het gevolg was dat Nederlanders massaal uitweken naar het buitenland om daar in het vliegtuig te stappen, de luchthaven Weeze net over de grens bij Nijmegen zag haar passagiersaantallen zelfs met 300 procent stijgen. Nederlandse luchthavens zagen hun passagiersaantallen juist dalen, niet omdat Nederlanders minder vlogen maar omdat zij voor buitenlandse luchthavens kozen. Nederland leed economische schade en in 2009, een jaar na de invoering, werd de vliegtaks dan ook weer afgeschaft. Het experiment was mislukt.

Als een bedrag van €11,25 aan vliegtaks, wat het destijds was, deze verschuiving al teweeg kan brengen, houd er dan goed rekening mee wat de effecten van de huidige vliegtaks zullen zijn.