Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam B.A. Visser
Plaats De Meern
Datum 22 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Helemaal mee oneens. Dit leidt alleen maar tot een verschuiving naar luchtvaartmaatschappijen buiten Europa zoals vanuit Midden Oosten en Turkije, waar er geen belasting is. Hiermee bereik je niet het doel van minder uitstoot eerder het tegenovergestelde. Daarnaast biedt het minder ruimte voor de luchtvaarmaatschappijen om te investeren in zuiniger vluigtuigen.
Investeer als overheid in de productie van betaalbare groene kerosine, daarmee help je de industrie en het mileu! En niet in meer belasting

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Je kan niet alleen kijken naar de afstand, kijk ook naar frequentie en tijdstip op de dag dat vervoer wordt aangeboden. Alsmede hoe zit het met de uitstoot van alternatieve vervoer in de gehele keten over het gehele leven (aanleg infrastuctuur, productie vervoermiddel, uitstoot, bezetting % etc).

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee,

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Belasting zal leiden tot extra uitgaven van burgers welke op dit moment al geconfronteerd worden met hoge inflatie. Dit is sowieso ongewenst maar zeker voor bezoek van familie in NL overzeese gebieden als NL Antillen en Suriname alsmede ook Indonesie , USA/Canada, Zuid Afrika en Australie. Dus beste is af te zien van de gehele belasting en juist groenere alternatieven te stimuleren waar mogelijk als groene brandstof ontwikkeling.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Er zijn in Europa veel gebieden welke slechte verbinding hebben en waar nu juist luchtvaart inwoners de mogelijkheden geeft om te reizen. Zij kunnen gebruik maken van schaal naar andere bestemmingen door transfer, zou zeer slecht idee zijn dit te gaan ontmoedigen met extra belasting. Volgens mij staat NL en Europa voor vrij verkeer van goederen en personen. Laten we dit zo houden ipv alles met belastingen te willen regelen.