Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nieuwkoop |
Datum | 20 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat beiden belast moeten worden, evenals de grote groep overstappers die nu gevrijwaard worden om vliegbelasting te betalen.
Ze stappen alleen over om meteen weer door te vliegen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat beiden belast moeten worden, evenals de grote groep overstappers die nu gevrijwaard worden om vliegbelasting te betalen.
Ze stappen alleen over om meteen weer door te vliegen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zeker de passagiers van zeer lange vluchten mogen nog meer extra belast worden dan de bovengenoemde vluchten.
Hier vallen dus ook weer de overstapvluchten onder. Lees men maakt via Schiphol een overstap om vervolgens meteen weer door te vliegen naar hun bestemming.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
De passagiers van alle vluchten moeten meer vliegbelasting betalen.
Hier vallen dus ook weer de overstapvluchten onder. Lees men maakt via Schiphol een overstap om vervolgens meteen weer door te vliegen naar hun bestemming.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen uitzonderingen. Alle passagiers moeten meer vliegbelasting betalen. Dit geldt dus ook voor de passagiers van privé jets die nu uitgezonderd zijn alsmede de overstappers.
Hier vallen dus ook weer de overstapvluchten onder. Lees men maakt via Schiphol alleen een overstap om vervolgens meteen weer door te vliegen naar hun bestemming.
Non argument dat de uitvoering van een belasting vaak complexer zou zijn. Hoezo?
Of is men bang dat men dan niet meer met een 'dump ticket prijs' overstapt op Schiphol
Gelijke monniken gelijke kappen! Met een eerlijke vliegbelasting kan er meer geld worden opgehaald voor minder vluchten. De winstmarge van de goedkope tickets zijn beschamend laag.