Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | F. Verstappen |
---|---|
Plaats | Woerden |
Datum | 4 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik zie in de reactie van Gerben Starink uit Amsterdam van 4 februari 11:49 dat deze de luchtvaart wil laten krimpen. Deze reactie toont een duidelijk gebrek aan kennis aan. Immers, krimp bestaat niet in de wereld van de luchtvaart. Dat heet verplaatsing, alles wat er in Nederland af gaat komt er in het buitenland net zo hard weer bij. Daar is het milieu niet bij gebaat en zorgt er voor dat Nederland de controle kwijt raakt.
Het principe dat de vervuiler betaalt zou een goed principe zijn als het zou werken. Echter, gezien hoe makkelijk het is deze kosten te ontwijken zal het niet werken. Het zal enkel de Nederlandse economie om zeep helpen. Dat moeten we ook niet willen.